To νέο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση του πλαισίου για το υπαίθριο εμπόριο και τις λαϊκές αγορές, παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας Κωστής Χατζηδάκης.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει έξι βασικοί άξονες:
1. Κωδικοποιείται όλη η νομοθεσία για το υπαίθριο εμπόριο.
Σε ένα νόμο θα περιλαμβάνονται πλέον όλες οι ρυθμίσεις για τις λαϊκές και τις βιολογικές αγορές.
Το ίδιο ισχύει και για τις άδειες που χορηγούνται στους πωλητές, τις άδειες στάσιμου και πλανόδιου εμπορίου (με όχημα) , το καθεστώς των Οργανισμών Λαϊκών Αγορών και τις εμπορικές εκθέσεις.
Συγκεντρώνονται 15 νομοθετήματα σε ένα νόμο, ώστε εύκολα και με ασφάλεια δικαίου, ο καθένας στο εξής θα γνωρίζει τί ισχύει, χωρίς περιθώρια παρερμηνειών.
2. Οι θέσεις των πωλητών στους τόπους εμπορίου, θα αποφασίζονται με ετήσια δημόσια κλήρωση, παρουσία Δικαστικού, βάσει και των προτάσεων του ΟΟΣΑ.
Το μέρος όπου στήνεται ο πάγκος ενός πωλητή σε μια λαϊκή, παίζει σημαντικό ρόλο και μέχρι σήμερα υπήρχαν ορισμένα περιθώρια παρερμηνειών ή και υπόνοιες για συναλλαγές.
Γι’ αυτό δημιουργούμε ένα απλό, αλλά και διαφανές πλαίσιο κατανομής των θέσεων -στις οποίες θα εναλλάσσονται οι πωλητές κάθε χρόνο.
3. Επιτρέπονται περισσότερα προϊόντα στις λαϊκές αγορές , ενώ οι επαγγελματίες θα μπορούν να συνδυάζουν κατηγορίες προϊόντων που δεν μπορούσαν μέχρι σήμερα, βάσει και των προτάσεων του ΟΟΣΑ.
Δηλαδή, θα υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία στις αγορές αλλά και διευκόλυνση για τον καταναλωτή, καθώς πλέον στις λαϊκές θα βρίσκει κανείς και άλλα προϊόντα όπως π.χ. αλλαντικά, ζυμαρικά παραδοσιακού τύπου κλπ.
Ταυτόχρονα, θα επηρεασθούν θετικά και οι τιμές καθώς οι επαγγελματίες, συνδυάζοντας πλέον κατηγορίες προϊόντων, θα επιτύχουν οικονομίες κλίμακος.
4. Ρυθμίζεται ο σαφής χωροταξικός διαχωρισμός, μεταξύ παραγωγών και επαγγελματιών, στις λαϊκές, προστατεύοντας τον ανταγωνισμό.
Οι άδειες, σήμερα, δίνονται είτε σε παραγωγούς είτε σε επαγγελματίες πωλητές που δεν είναι παραγωγοί, με κοινωνικά κριτήρια.
Στο εξής, αλλού θα στήνονται οι πάγκοι των παραγωγών που πωλούν οι ίδιοι τα προϊόντα τους και αλλού των επαγγελματιών -και με διαφορετική σήμανση- για να ισχύει ο ανταγωνισμός μεταξύ ίδιων ομάδων πωλητών και να ξέρει ο καταναλωτής τί αγοράζει και από ποιον.
5. Θεσπίζονται αυστηρές κυρώσεις και για πρώτη φορά και ποινικές κυρώσεις, για λόγους προστασίας του καταναλωτή, αλλά και του νομίμου εμπορίου.
Στόχος είναι να κρατήσουμε υψηλή την ποιότητα των προϊόντων που διακινούνται στο υπαίθριο εμπόριο, γι’ αυτό π.χ. όποιος διαθέτει μη ασφαλή τρόφιμα θα τιμωρείται με τουλάχιστον 3 μήνες φυλάκιση.
Ταυτόχρονα, εισάγονται σοβαρές κυρώσεις για όσους δεν τηρούν τους κανόνες π.χ. όποιος απασχολεί υπάλληλο με “μαύρη εργασία” θα έχει ποινή τουλάχιστον 3 μηνών, ενώ όποιος πουλάει χωρίς άδεια ,φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους -ενώ πριν υπήρχε μόνον διοικητικό πρόστιμο.
6. Εισάγεται ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου για την καταπολέμηση του παραεμπορίου.
Στις αρχές κάθε μήνα, οι Περιφερειάρχες, οι Δήμαρχοι και οι Πρόεδροι των Οργανισμών Λαϊκών Αγορών υποχρεούνται επί ποινή εκπτώσεως από το αξίωμά τους, να αποστέλλουν συγκεκριμένα στοιχεία στην ηλεκτρονική βάση του Συντονιστικού Κέντρου για την Αντιμετώπιση του Παραεμπορίου. (ΣΥΚΑΠ)
Τα στοιχεία αυτά αφορούν: το είδος των αδειών που χορηγήθηκαν, τον αριθμό των θέσεων πωλητών, τα διακινούμενα προϊόντα , τους ελέγχους που έγιναν και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν.
Με την ηλεκτρονική βάση, εξασφαλίζεται διαφάνεια που προστατεύει προληπτικώς το νόμιμο εμπόριο, αλλά δίνει και την ευκαιρία στο ΣΥΚΑΠ να επεμβαίνει άμεσα σε περίπτωση όπου διαπιστώσει πρόβλημα.
Σημειώνεται, πως το ΣΥΚΑΠ κατά το 2013 καταγράφει σημαντική πρόοδο: έγιναν 131.349 έλεγχοι (αύξηση 431% σε σχέση με το 2012), ενώ κατασχέθηκαν 10.793.372 προϊόντα (αύξηση 425 %).
Το νομοσχέδιο δόθηκε για διαβούλευση και τις αμέσως επόμενες εβδομάδες, θα σταλεί στη Βουλή για να ψηφισθεί.