Ο νέος νόμος 4469/2017 για τον Εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων, αλλά και οι διαδικασίες που απαιτούνται για την έκδοση και κατοχύρωση ευρωπαϊκού σήματος στα προϊόντα και τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις, αναπτύχθηκαν στην εκδήλωση του Επιμελητηρίου Άρτας την περασμένη Δευτέρα το απόγευμα.
Την εκδήλωση συντόνισε το μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου κ. Φίλιππος Λιάκος. Όπως είπε στόχος της, είναι «η ευρύτερη δυνατή επιμόρφωση των μελών του Επιμελητηρίου, φυσικών και νομικών προσώπων που δραστηριοποιούνται ως έμποροι κι επαγγελματίες στην Άρτα και στην ευρύτερη περιφέρεια για την αντιμετώπιση δύο θεμάτων, που άπτονται της βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεών τους».
Μεταξύ άλλων, ο κ. Λιάκος υποστήριξε ότι «οι πρωτοβουλίες του Επιμελητηρίου της Άρτας δεν έχουν απαραίτητα παρακολουθηματικό χαρακτήρα αντίστοιχων πρωτοβουλιών άλλων Επιμελητηρίων της χώρας και δη της Αθηνοκεντρικής Ελλάδας. Αναφορικά με το θέμα της εισήγησης του κύριου Παπαδόπουλου, η σημερινή εκδήλωση του Επιμελητηρίου μας είναι πραγματικά “πιο μπροστά” από άλλα μεγαλύτερα Επιμελητήρια με περισσότερους πόρους και μέλη όπως το ΕΒΕΑ. Αναφορικά με το δεύτερο θέμα της εισήγησης του κυρίου Γιαννακόπουλου, η σημερινή εκδήλωση του Επιμελητηρίου μας αποδεικνύει ότι η βούλησή μας για να ενισχύσουμε τις τοπικές επιχειρήσεις δεν αναλίσκεται σε αναζήτηση ενημερώσεων που έχουν ενεργηθεί από τα Επιμελητήρια των Αθηνών ή της Θεσσαλονίκης, αλλά μάλλον επιδιώκουμε να φέρουμε στον τόπο μας και στη διάθεση των μελών του Επιμελητηρίου μας την εξειδικευμένη γνώση που χρειάζονται για την αντιμετώπιση των επίκαιρων και φλεγόντων προβλημάτων της αγοράς».
Στο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Άρτας κ. Χρήστος Παπάζογλου αναφέρθηκε στις προσπάθειες που καταβάλει η διοίκηση του Επιμελητηρίου για ενημέρωση των επιχειρηματιών & επαγγελματιών του νομού σε όλους τους τομείς της επιχειρηματικότητας, δίνοντας προτεραιότητα στις δράσεις που αφορούν στην εξωστρέφεια της τοπικής οικονομίας.
Ο κ. Παπάζογλου τόνισε πως «ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, που δημιούργησε η οικονομική κρίση, είναι οι μεγάλες υποχρεώσεις επιχειρήσεων και επαγγελματιών σε χρέη. Χρέη στις τράπεζες, χρέη στην εφορία, χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία», ενώ χαρακτήρισε «θετικό βήμα» τον Νόμο για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Υποστήριξε ωστόσο πως «χρήζει βεβαίως πολλών βελτιώσεων και μένει να αποδειχθεί πόσο εφαρμόσιμες είναι οι διατάξεις του στην πράξη».
Όπως είπε «έχει τρεις σημαντικές αδυναμίες:
1. Δεν περιορίζεται μόνο στις υποχρεώσεις προς εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες, αλλά περιλαμβάνει και τους άλλους πιστωτές, με αποτέλεσμα για την υποχρεωτικότητα της ρύθμισης να χρειάζεται δικαστική απόφαση!! Άρα πάει περίπατο το «εξωδικαστικό» και το χειρότερο μια διαδικασία που θα μπορούσε να είναι απλή και γρήγορη, μετατρέπεται σε γραφειοκρατική και χρονοβόρα.
2. Δεν ξεχωρίζει τους μεγάλους από τους μικρούς οφειλέτες. Τους βάζει όλους στην ίδια χρονοβόρα διαδικασία, ενώ για τους μικρούς οφειλέτες θα μπορούσε να υιοθετηθεί μια διαδικασία εξπρές που θα είχε νόημα για αυτούς, διότι έτσι θα επανέρχονταν γρηγορότερα στην κανονικότητα που έχουν χάσει. Όμως και για τους μεγάλους δημιουργεί πρόβλημα, γιατί η καθυστέρηση στην επίλυση των μικρών οφειλετών τους επηρεάζει και τους καθυστερεί υπερβολικά.
3. Δεν προβλέπει καμία μέριμνα για τους εμπόρους που έκλεισαν τις επιχειρήσεις τους, λόγω κρίσης, αλλά δεν πτώχευσαν. Ενώ πληρώνουν μέχρι σήμερα κανονικά τις ρυθμισμένες οφειλές τους, δεν τους παρέχεται μία δεύτερη ευκαιρία να ξανανοίξουν τις δουλειές τους».
Τέλος, αναφέρθηκε στις προτάσεις για βελτιώσεις που έχει καταθέσει η επιμελητηριακή κοινότητα για τον εξωδικαστικό μηχανισμό, υποστηρίζοντας πως «η διαδικασία του συμβιβασμού, πρέπει να είναι εξαιρετικά απλή και άμεση για τις μικρές επιχειρήσεις, ώστε ένας μεγάλος αριθμός συμπολιτών μας, μετά από μια αναδιάρθρωση χρεών τους, να συνεχίσει την επιχειρηματική του δραστηριότητα, που τόσο απαραίτητη είναι για την αναθέρμανση της οικονομίας μας».
«Τα Σήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης- στοιχεία της βιομηχανικής ιδιοκτησίας»
Στο νομικό πλαίσιο περί Σημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει, στις διαδικασίες που απαιτούνται για να αποκτηθεί, αλλά και τα πλεονεκτήματα έκδοσης του Ευρωπαϊκού σήματος για τα ελληνικά προϊόντα και επιχειρήσεις αναφέρθηκε ο Δρ. ΜαρίνοςΠαπαδόπουλοςΝομικός J.D., M.Sc., PhD/TSD, Managing Partner Patsis, Papadopoulos, Kaponi & Associates.
Όπως είπε, «το νομικό καθεστώς του Σήματος της ΕΕ είναι ενιαίο, αυτόνομο, διαδικαστικά ιδιαίτερο, προαιρετικό και παράλληλο προς το νομικό καθεστώς των εθνικών σημάτων. Το Σήμα μπορεί να είναι είτε ατομικό (διακρίνει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μιας συγκεκριμένης εταιρίας από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες άλλης εταιρίας) είτε Συλλογικό (διακρίνει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες ομίλου εταιριών ή μελών ένωσης από αυτά των ανταγωνιστών τους)».
Σύμφωνα με τον Δρ. Παπαδόπουλο, «δικαιούχος Σήματος της ΕΕ μπορεί να είναι κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο συμπεριλαμβανομένων των οντοτήτων δημοσίου δικαίου. Αν για κάποιο λόγο ο καταθέτης δεν μπορεί να καταστεί δικαιούχος Σήματος της ΕΕ, το EUIPO τον ενημερώνει σχετικά κατά τη διαδικασία της αίτησης για κατοχύρωση.
Η κατάθεση της αίτησης για καταχώρηση Σήματος της ΕΕγίνεται ως επί το πλείστον επιγραμμικά μέσω του διαδικτυακού τόπου του EUIPO www.euipo.eu.
Η διάρκεια προστασίας του Σήματος της ΕΕ είναι μία δεκαετία από την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησης, ενώ μπορεί να γίνετε ανανέωση της καταχώρησης και προστασίας του Σήματος της ΕΕ καθ’ όλο τον βίο μιας εταιρείας.
Σε περίπτωση αντιδικίας για κάποιο σήμα εντός ενός έτους υπάρχει τελεσίδικη απόφαση του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου. Οι αποφάσεις είναι εκτελεστές και στην Ελλάδα, ενώ οι αποφάσεις ελληνικών δικαστηρίων δεν είναι εκτελεστές σε άλλες χώρες».
«Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων»
Το νέο Νόμο για τον «Εξωδικαστικό μηχανισμός ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων» παρουσίασε ο Ηλ/γος Μηχ/κος ΕΜΠ, MSc, ΜΒΑ Οικονομικός ΣύμβουλοςCloudAlphaValueΑ.Ε.κ. Αναστάσιος Γιαννακόπουλος για να δεχθεί στη συνέχεια «βροχή» ερωτήσεων από τους παραβρισκόμενους επιχειρηματίες και δικηγόρους της Άρτας.
«Ο Ν. 4469/2017 είναι ένα νέο θεσμικό πλαίσιο με βασικό στόχο την εξυγίανση των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, επιχειρήσεις δυνάμενες να καταστούν όμως βιώσιμες ύστερα από διαγραφή συγκεκριμένων οφειλών των πιστωτών (περιλαμβάνονται και τα μη εξυπηρετούμενα (NPLs) δάνεια). Ο οφειλέτης και οι πιστωτές μπορούν να διαμορφώσουν ελεύθερα το περιεχόμενο της συμφωνίας αναδιάρθρωσης χρεών και άρα να προσδιορίσουν κατά βούλησή τους π.χ το ύψος της διαγραφής των οφειλών, αλλά και ειδικότερα σχήματα αποπληρωμής» υποστήριξε ο κ. Γιανακόπουλος. Όπως είπε, «στο νόμο μπορούν να ενταχθούν:
- Φυσικό πρόσωπο με πτωχευτική ικανότητα ή νομικό πρόσωπο με εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα -αποκλείεται αν έχει υποβάλει αίτηση νόμου στο Ν.4307/2014 ή στον Πτωχευτικό Κώδικα- εκτός αν υπάρχει έγκαιρη παραίτηση.
- Οφειλές κατά την 31.12.2016 από δάνειο ή άλλη αιτία σε τράπεζα με καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημέρες ή ρυθμισμένη οφειλή μετά την 1.7.2016 ή ληξιπρόθεσμη οφειλή προς την Εφορία/ΦΚΑ ή ΟΤΑ ή σφραγισμένη επιταγή με μη επαρκές υπόλοιπο ή διαταγή πληρωμής
- Συνολικές οφειλές άνω των 20.000 ευρώ
Εξαιρούνται:
- Ειδικά: Επιχειρήσεις σε λύση/εκκαθάριση ή με διακοπή δραστηριότητας
- Προσοχή: Διάφορες εξαιρέσεις (ιδίως αφορούν σε ποινικά αδικήματα των φορέων)
- Πιστωτής με απαίτηση άνω του 85% των συνολικών οφειλών
- Μικρότερες απαιτήσεις
Τα κριτήρια επιλεξιμότητας, σύμφωνα με τον κ. Γιαννακόπουλο είναι:
- Θετικό καθαρό αποτέλεσμα σε μια τουλάχιστον από τις 3 τελευταίες οικονομικές χρήσεις
- για οφειλέτες με απλογραφικό λογιστικό σύστημα κερδοφορία ή
- για οφειλέτες με διπλογραφικό λογιστικό σύστημα θετικά αποτελέσματα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) , ή
- θετική καθαρή θέση».
Ο κ. Παπαδόπουλος επέστησε, τέλος, την προσοχή των ενδιαφερομένων να ενταχθούν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό σε τρία πράγματα με σειρά προτεραιότητας:
Α) Την μελέτη βιωσιμότητας της επιχείρησης.
β) στην προετοιμασία των εγγράφων που απαιτούνται για την υποβολή φυσικού φακέλου, τα οποία, όπως είπε, ανέρχονται σε 70 και καλό θα ήταν οι ενδιαφερόμενοι να ξεκινήσουν να τα συλλέγουν από τις τράπεζες και τις δημόσιες υπηρεσίες, καθώς τα χρονικά περιθώρια του νόμου είναι πολύ στενά και
γ) στην Επιλογή των εμπειρογνωμόνων (καθώς έχουν ως αρμοδιότητα την αξιολόγηση της βιωσιμότητας του οφειλέτη, την εκπόνηση σχεδίου αναδιάρθρωσης οφειλών, την επαλήθευση αμφισβητούμενων απαιτήσεων).
Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και το τακτικό μέλος του Μητρώου Συντονιστών του άρθρου 6 Ν. 4469/2017 «Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 62 Α’), Περιφέρειας Ηπείρου, δικηγόρος κ. Σοφία Τσώλα.