Πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2015 συνάντηση της Διοίκησης του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) με την Υφυπουργό Βιομηχανίας Θεοδώρα Τζάκρη, στο γραφείο της στην Αθήνα.
Κατά την εισήγησή του, ο Πρόεδρος του ΣΒΒΕ Αθανάσιος Σαββάκης υπογράμμισε την τραγική απομείωση της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας της Βόρειας Ελλάδας τα χρόνια της κρίσης, η οποία εντάθηκε το τελευταίο τετράμηνο με την επιβολή των capitalcontrols, ενώ αναμένεται να απομειωθεί περαιτέρω από τις επερχόμενες αυξήσεις στη φορολογία.
Ακολούθως, ο Πρόεδρος του ΣΒΒΕ κατέθεσε υπόμνημα για την έμπρακτη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Περιφερειακής Βιομηχανίας, στο οποίο περιέχονται 27 προτάσεις χωρισμένες σε έξι δέσμες μέτρων πολιτικής:
1. Θεσμικές παρεμβάσεις για μια ολοκληρωμένη βιομηχανική στρατηγική & πολιτική.
- Θεσμοθέτηση «Εθνικού Συμβουλίου Βιομηχανίας», που θα λειτουργεί σύμφωνα με το Γαλλικό αντίστοιχο πρότυπο.
- Συγκεκριμένη – συμφωνημένη ατζέντα – στρατηγικό σχέδιο για την αναδιάρθρωση της περιφερειακής βιομηχανίας
- Άσκηση κλαδικών πολιτικών
- Υποστήριξη επενδύσεων στη μεταποίηση
- Εκπόνηση Σχεδίων Ανάπτυξης σε τομείς προτεραιότητας της ελληνικής οικονομίας από μικτές επιτελικές ομάδες σχεδιασμού, αποτελούμενες από στελέχη του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα.
- Ανάδειξη τομέων, κλάδων και γεωγραφικών περιοχών της χώρας, με σαφείς εξωστρεφείς προοπτικές προς αγορές – στόχους υψηλής εισοδηματικής στάθμης.
2. Χρηματοδοτική υποστήριξη της παραγωγικής αναδιάρθρωσης και ανασυγκρότησης.
- Νέος αναπτυξιακός – επενδυτικός νόμος, με έμφαση στις παραγωγικές επενδύσεις.
- Θεσμοθέτηση εργαλείων ανακυκλούμενης χρηματοδότησης.
- Ενίσχυση της ρευστότητας της βιομηχανίας, με: συμψηφισμό οφειλών των επιχειρήσεων προς το κράτος, με τις οφειλές του κράτους προς τις επιχειρήσεις και με την καθιέρωση ταχύτατων διαδικασιών επιστροφής του εξαγωγικού ΦΠΑ.
- Καθιέρωση λειτουργικών ενισχύσεων.
- Μείωση τιμολογίων ενέργειας,και,
- Εξορθολογισμός των σχέσεων της βιομηχανίας με τις αλυσίδες λιανεμπορίου, για τη μείωση των τιμών με τις οποίες αγοράζει ο τελικός καταναλωτής.
3. Μεταρρύθμιση του ρυθμιστικού περιβάλλοντος για τη βιομηχανία.
- Ενεργοποίηση της «Επιτροπής Απλούστευσης Διαδικασιών», η οποία προτείνουμε να ασχοληθεί κατά προτεραιότητα με θέματα κωδικοποίησης της νομοθεσίας που αφορά τη βιομηχανία.
- Θέσπιση νόμου – πλαισίου για την «Απλοποίηση της νομοθεσίας για την επιχειρηματικότητα».
- Συμφωνία σε μια «Εθνική Πολιτική Ποιότητας».
- Πλαίσιο αποτελεσματικού ελέγχου της αγοράς, για την προστασία των εγχώριων προϊόντων από πωλούμενα είδη προερχόμενα από τρίτες χώρες, αμφίβολων προδιαγραφών.
- Νόμος πλαίσιο για την αδειοδότηση της βιομηχανίας: επανεξέταση των διατάξεων που αφορούν σε περιβαλλοντικούς όρους και προϋποθέσεις.
4. Υποστήριξη της ανάπτυξης νέων – καινοτόμων και διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων.
- Νέο σύστημα χρηματοδότησης καινοτομίας, με τη μορφή της ανακυκλούμενης πίστωσης και χωρίς δημοσιονομικό κόστος
- Δημιουργία 5-μελούς «Συντονιστικού Συμβουλίου Καινοτομίας»
- Θεσμοθέτηση σχημάτων συνεργασίας βιομηχανίας – ΑΕΙ για την από κοινού διαχείριση προγραμμάτων ανάπτυξης καινοτομίας
- Υποστήριξη της δημιουργίας τμημάτων «Έρευνας & Ανάπτυξης» σε βιομηχανίες
- Δημιουργία «Πόλων Βιομηχανικής Ανταγωνιστικότητας», κατά το πρότυπο της Γαλλίας
5. Πολιτικές έμπρακτης ενίσχυσης της εξωστρεφούς μεταποιητικής δραστηριότητας,
- Συμφωνία για μια εθνική πολιτική εξωστρέφειας, στη διαμόρφωση της οποίας θα συμμετέχει απαραίτητα ο ιδιωτικός τομέας.
- Διαμόρφωση των απαραίτητων μηχανισμών υποστήριξης της εξωστρέφειας, για στρατηγική πληροφόρηση, δικτύωση και επιτόπου υποστήριξη.
- Αναμόρφωση των διαδικασιών διασυνοριακού εμπορίου, για ταχύτερες και απλούστερες τελωνειακές διαδικασίες
6. Επανεξέταση του μοντέλου διασύνδεσης του πρωτογενούς με τον δευτερογενή τομέα.
- Συνεργασία Υφυπουργείου Βιομηχανίας με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, για την ανάπτυξη αποτελεσματικών διασυνδέσεων της βιομηχανίας με την εγχώρια μεταποιητική βάση
- (στο ίδιο πλαίσιο) Θεσμοθέτηση ειδικών προγραμμάτων, διασύνδεσης μεταποίησης και του πρωτογενούς τομέα, όπως:
- Αγροτικού marketing
- Αγροτικής αναδιάρθρωσης
- Δημιουργίας ειδικών ζωνών «οικολογικής» – «παραδοσιακής» συνδυασμένης γεωργίας και κτηνοτροφίας
- Ανάπτυξης και αναβάθμισης του κλάδου των βιολογικών προϊόντων