αρχική σελίδα
Σάββατο, 15 Αυγούστου 2020
ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ I FAQ's I ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ I SITE MAP I FORUM I ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ I ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣΥΝΘΕΤΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Όνομα Χρήστη  
Κωδ. Πρόσβασης
»Νέος χρήστης
»Υπενθύμιση Password

Πείτε μας τη γνώμη σας για το νέο site του Επιμελητηρίου Αρτας

Πολύ καλό
Καλό
Χρειάζεται βελτιώσεις
ΔΞ / ΔΑ
 
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ   /   ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Αγορά καυσίμων: Οι κινεζικές ανησυχίες ρίχνουν τις τιμές του «μαύρου χρυσού» - Δεν γίνεται εμφανές το αντίκρισμα στον καταναλωτή
25/08/2015
ΠΗΓΗ: ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ

πατήστε για μεγέθυνση

Σε ελεύθερη πτώση βρέθηκε  τη Δευτέρα το πετρέλαιο, με την τιμή του «μαύρου χρυσού» να υφίσταται ενδοσυνεδριακές απώλειες πάνω από 6%, υποχωρώντας σε νέα ναδίρ εξίμισι ετών, καθώς οι αγορές ανησυχούν μήπως η επιβράδυνση της κινεζικής και -κατά συνέπεια- της παγκόσμιας οικονομίας οδηγήσει σε δραματική μείωση της πετρελαϊκής ζήτησης, σε μια εποχή άφθονης προσφοράς.

Η τιμή του αμερικανικού αργού υποχώρησε ενδοσυνεδριακά έως και τα 37,75 δολάρια το βαρέλι, αγγίζοντας τα χαμηλότερα επίπεδα από τον Φεβρουάριο του 2009, ενώ η τιμή του πετρελαίου μπρεντ βρέθηκε στα 42,51 δολάρια το βαρέλι, σημειώνοντας πτώση 6,5%.

Από τις αρχές του Αυγούστου η τιμή του αμερικανικού αργού έχει υποχωρήσει περισσότερο από 17% και η τιμή του μπρεντ περισσότερο από 16%. Παρότι οι τιμές έχουν κάνει «βουτιά» σε χαμηλά πολλών ετών, μέχρι στιγμής οι χώρες-μέλη του ΟΠΕΚ δεν φαίνεται να προσανατολίζονται στη λήψη μέτρων για τη συγκράτησή τους, αν και ο υπουργός Πετρελαίου του Ιράν, Μπιτζάν Ζαγκανέχ, υποστήριξε ότι η σύγκληση έκτακτης συνεδρίασης μεταξύ των χωρών-μελών του καρτέλ θα μπορούσε να αποδειχθεί αποτελεσματικό βήμα για τη σταθεροποίηση των τιμών. Το ολοένα και μεγαλύτερο παγκόσμιο πλεόνασμα πετρελαίου αποτελεί έναν από τους λόγους που οι τιμές έχουν υποχωρήσει περισσότερο από 30% από τον Μάιο.

Ανθεκτικές λόγω φόρων, αγκυλώσεων και ζήτησης

Στο μεταξύ, χωρίς εμφανές αντίκρισμα είναι για τον Ελληνα καταναλωτή η κατακόρυφη πτώση της τιμής του αργού πετρελαίου, καθώς η υπέρμετρη φορολόγηση, οι αγκυλώσεις στην αγορά και η αυξημένη ζήτηση λόγω καλοκαιριού επιβραδύνουν και αποτρέπουν σε ένα σημαντικό βαθμό την αισθητή μείωση των τιμών στα καύσιμα. Ειδικότερα, αν και όπως προαναφέρθηκε οι διεθνείς τιμές των αργών πετρελαίων καταγράφουν τις χαμηλότερες τιμές της τελευταίας εξαετίας, δεν συμβαίνει το ίδιο και στη χώρα μας, όπου η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων παρέμενε προχθές Κυριακή 23 Αυγούστου στο 1,494 ευρώ ανά λίτρο.

Σαφώς και το βασικό αίτιο για τη διατήρηση των τιμών λιανικής σε υψηλά επίπεδα είναι το ποσοστό της φορολόγησης, που είναι ένα από τα υψηλότερα μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. Πέραν τούτου, όμως, υπάρχει και ραθυμία της αγοράς, τόσο των διυλιστηρίων όσο και των εμπόρων και πρατηριούχων στο να ενσωματώσουν άμεσα τις μειώσεις. Βέβαια, το επιχείρημα είναι ότι οι μειώσεις των διεθνών τιμών χρειάζονται ένα βάθος χρόνου για να περάσουν στην τελική τιμή, ωστόσο στην ελληνική αγορά η εμπειρία καταδεικνύει ότι στην περίπτωση μείωσης των διεθνών τιμών το όφελος για τον καταναλωτή επέρχεται πολύ αργά, ενώ στην αντίθετη περίπτωση η μετακύλιση του κόστους είναι άμεση. Στη διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα «συμμετέχει» και ο Αύγουστος, μήνας που παραδοσιακά, λόγω διακοπών, τα καύσιμα διατηρούν την... αξία τους. Μάλιστα, αυτό αποδεικνύεται εύκολα από τις μέσες τιμές στις τουριστικές περιοχές της χώρας.

Αναμφίβολα, όμως, τη μεγαλύτερη βαρύτητα στη διαμόρφωση της τελικής τιμής κατέχουν οι φόροι και οι δασμοί, οι οποίοι στην προαναφερθείσα μέση τιμή του 1,494 ευρώ ανά λίτρο για την αμόλυβδη βενζίνη ανέρχονται στο 0,96 ευρώ ανά λίτρο. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ανά 1.000 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα ανέρχεται στα 670 ευρώ, στη Γερμανία επίσης στα 670 ευρώ, στην Αυστρία 515 ευρώ, στην Ισπανία 425 ευρώ, στο Λουξεμβούργο 462 ευρώ, στη Βουλγαρία 363 ευρώ, στην Κύπρο 479 ευρώ, στην Ιρλανδία 588 ευρώ, στην Πορτογαλία 586 ευρώ, στην Πολωνία 455 ευρώ.

Στην κορυφή βρισκόμαστε και ως προς τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), καθώς στην Ελλάδα είναι 23%, στη Γερμανία 19%, στην Αυστρία 20%, στην Ισπανία 21%, στο Λουξεμβούργο 15%, στην Κύπρο 19%, στη Γαλλία 20%, στην Ιταλία 22% και στο Βέλγιο 21%.

Ως εκ τούτου, η υψηλή φορολογία καθιστά σχεδόν ανελαστική τη μείωση της τιμής της αμόλυβδης, καθώς οι φόροι και οι λοιπές επιβαρύνσεις συμμετέχουν στη διαμόρφωση της τελικής τιμής σε πολύ υψηλό ποσοστό. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η πτώση της τιμής του αργού πετρελαίου επηρεάζει άμεσα την πορεία των δημόσιων ως απώλεια εσόδων από τον ΦΠΑ Σημειώνεται ότι στον προϋπολογισμό του 2015 η διεθνής τιμή του αργού είχε υπολογιστεί στα 99,36 ευρώ ανά βαρέλι.

Παράγοντες της ελληνικής αγοράς καυσίμων εκτιμούν ότι αν στις επόμενες εβδομάδες οι διεθνείς τιμές σταθεροποιηθούν στα σημερινά επίπεδα ή υποχωρήσουν κι άλλο, τότε είναι δεδομένο ότι οι λιανικές τιμές στην Ελλάδα, παρά την υψηλή φορολογία, θα μειωθούν στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών.

ΠΗΓΗ: naftemporiki.gr

Αποστολή με email Εκτυπώσιμη μορφή


 

Κατάλογος Επιχειρήσεων
Επιχειρηματικός Οδηγός
Επιχειρηματικές Ευκαιρίες
Προϊόντα (RFI/B2C)
Ηλεκτρονικές Προμήθειες
Εκθέσεις/Εκδηλώσεις
Χρηματοδοτήσεις
Κλαδικές Μελέτες
Help Desk
Έκδοση Πιστοποιητικών
Πληρωμή Συνδρομών
Καρτέλα Μέλους
Αγγελίες
Βιογραφικά Σημειώματα
Θέσεις Εργασίας
Σεμινάρια